Vikten av styrka

Styrketräning får många av oss att genast tänka på uppumpade muskelknuttar och svettiga träningslokaler och är därför något som man inte ens funderar på att syssla med. Bland kvinnor är det dessutom vanligt att man associerar styrketräning med tjejer med enorma lår och armar som ser ut som att långsamt förvandlas till män.

Sanningen är dock en helt annan! Att träna sina muskler regelbundet får i själva verket vår siluett att bli slankare och mer definierad, och ger oss både högre metabolism och ett naturligt skydd mot olika skador. Genom att stärka musklerna hemma eller på gymmet några gånger i veckan kan man uppnå fantastiska resultat, men det är viktigt att man tränar rätt.

Att förstå styrketräning

När man lyfter tunga vikter uppstår det små bristningar i musklernas vävnad och det tar ungefär 24-48 timmar för dem att läka. Eftersom kroppen uppfattar lyften som ett behov av ökad styrka ser den till att öka musklernas volym vid varje läkning, vilket resulterar i större omfång men också ökad uthållighet. Om man tränar en viss muskelgrupp, till exempel axlar eller ben, är det därför extremt viktigt att man låter det gå ett par dagar mellan passen, då det är just under själva vilan som musklerna får en chans att återhämta och stärka sig.

Ska man börja styrketräna bör man alltid börja med att kontakta en tränare – det kan antingen vara en personlig tränare, en så kallad PT, som kommer till ens hem eller en utbildad person som arbetar på ett gym. Här får man dels lära sig vilka övningar man bör börja med, liksom en veckoplan som är anpassad efter ens behov. Skall man till exempel gå tre gånger i veckan kan man ta en dag för ben, en för armar och en för bröst och rygg, med magövningar vid varje pass. Planen bör man ändra minst en gång i månaden, då det är viktigt att kroppen inte blir för van och slutar stärka sig vidare.