Träna regelbundet

Forskare är överens om att alla människor bör hålla på med någon form av fysisk aktivitet i minst en halvtimme, tre gånger i veckan. Detta är ett absolut minimum och är en bra måttstock för äldre personer eller de som aldrig har tränat i hela sitt liv. För yngre personer är en timme om dagen, fem dagar i veckan, en bra kvantitet men det är minst lika viktigt att man också rör på sig under hela sitt vakna liv och inte sitter stilla för mycket. Våra kroppar är byggda för att vara ständigt aktiva och det är ingen tillfällighet att det stillasittande liv många lever idag har allvarliga konsekvenser för den fysiska och psykiska hälsan.

Vad räknas som träning?

Många människor associerar ordet träning med långa och tråkiga timmar på gymmet eller i löpslingan men det behöver inte alls vara så; de goda nyheterna är att man med fysisk aktivitet menar allt som får upp pulsen lite och gör oss lätt andfådda. En rask promenad, en svängom på dansgolvet eller en trevlig cykeltur med sina kompisar är bara några exempel på det som räknas som motion. Kan man dessutom klämma in en eller två styrketräningspass har man kommit upp på en extremt bra nivå!

Ju mer man rör på sig desto mer styrka och energi får man, och det är inte ovanligt att personer som får in en bra veckorutin upplever ett behov av att röra på sig ännu mer. Energi ger energi, med andra ord, och om man bara har lite tålamod så kan precis alla människor “träna upp” behovet att träna. Man brukar säga att man behöver mellan en och tre månader för att börja få ett slags behov av att träna och det är därför som det är så viktigt att variera sina motionsformer för att inte ge upp.