Rör på dig!

Det har länge varit känt att det är nyttigt att träna; redan på antikens uppskattades värdet av motion och man har till exempel hittat romerska mosaiker som föreställer kvinnor med hantlar i händerna. Anledningen till att man tränar kan vara att man vill gå ner eller upp i vikt, förebygga skador, känna sig starkare eller bara för att man tycker att det är kul och oavsett varför man motionerar så finns det, bokstavligen, hundratals hälsofördelar – både fysiska och psykiska.

Trots att alla människor vet om detta så är det ändå många som inte rör på sig och bland de främsta orsakerna är brist på tid och motivation. Vad som däremot inte är riktigt lika känt är att det är rentav farligt att sitta stilla för mycket och nya studier visar att det till och med kan vara värre för hälsan än att röka! Så tillhör du de personer som sitter stilla mycket kan det vara en god idé att fundera på en förändrad livsstil.

Hur mycket skall man röra på sig?

Varje människa är unik men överlag så bör alla ta minst tio tusen steg om dagen. Det motsvarar att man går ungefär 7-8km dagligen och ser man bara till att röra på sig ofta är det ganska lätt att komma upp i denna siffra. Man behöver alltså inte gå hela sträckan i ett svep utan det räcker med att man till exempel ställer sig upp och trampar i några minuter varje timme, tar trapporna i stället för hissen och promenerar till jobbet om det är möjligt. Det har till och med visat sig att denna form av utspridd rörelse är nyttigare än en tuff timme på gymmet varje dag. Anledningen är att man får igång blodcirkulationen och syreintaget, vilket har mycket fördelaktiga effekter på kropp och sinne. Genom att investera i en stegräknare kan man hålla koll på sin aktivitet och sina framsteg och det är en investering för livet!