Vikten av att vila

Ett vanligt missförstånd vad gäller träning är att man uppnår sina resultat under själva passet. Istället så är det under återhämtningen som muskelvolym och uthållighet ökar, då kroppen försöker anpassa sig efter de nya utmaningarna. Att träna samma typ av träning kan därför få motsatt effekt, och det är därför som tränare och idrottsläkare uppmanar oss att variera mycket. En muskel som inte får återhämta sig ordentligt bryts i själva verket ner, och det kan resultera i allvarliga skador och slitningar.

Vila är också viktiga för att man skall bibehålla sin motivation, då det ju ofta är just den som brister när man kör igång med att träna. Genom att ge sig själv en skön timeout, till exempel att bada bastu, spela några spännande omgångar på http://noaccountcasino.org eller att se på ett TV-program, låter man kroppen och hjärnan återhämta sig på ett stimulerande sätt. Det är just därför som det är så viktigt att göra motionen till en naturlig del av vardagen, snarare än som ett pressat måste som tar upp värdefull tid och energi!

Vad händer när man varvar ner?

Människor som ger sig hän åt enkla saker som en hobby, att läsa, att gosa med sin katt eller gå en kurs i drejning mår nästan alltid bättre än personer som bara ägnar sig åt jobb och uppgifter. Vi behöver helt enkelt en paus, och att odla intressen inom olika ämnen höjer både livskvaliteten och självförtroendet. Psykologer betonar ofta

vikten av att ha roligt då det gör oss till mer harmoniska individer liksom gör det lättare att tacklas med vardagsstressen. Ett gott skratt förlänger som bekant livet, och att vinna ett pokerparti eller att gå på bio med en kompis förgyller tillvaron på många sätt och vis. Man kan också försöka inkorporera det roliga i sin träning genom att lyssna på en ljudbok eller sin favoritmusik, eller varför inte gå en promenad med sina bästa vänner?