Lagom är bäst

Kroppen behöver som bekant en hel del träning och det är viktigt att hålla både styrka och kondition på en god nivå. Vi behöver våra muskler och leder, vårt hjärta och vår hjärna, blodomlopp och lungkapacitet för att kunna leva länge och kvalitativt, och sanningen är att man endast kan uppnå detta genom att leva ett sunt liv.

Man behöver dock inte gå överstyr för att uppnå en bra balans i livet, och ser man bara till att motionera regelbundet och äta någorlunda väl så kan man se fram emot en god livskvalitet. Det finns absolut ingen anledning att ligga i konstant träning för marathonlopp eller Iron Man tävlingar utan de planerna kan man med gott samvete skjuta åt sidan. Det är mycket viktigare att man inkorporerar motionen i sin vardag på ett lugnt och sansat sätt än att man pressar sig till de yttersta gränserna!

Den aktiva vardagsmotionen

Genom att vara aktiv dagligen kan man uppnå fantastiska resultat utan att behöva slita ihjäl sig på gymmet. Visst är det bra att styrke- och konditionsträna några gånger i veckan, men det är också gynnsamt att bara promenera, att gå i trappor och att leka med hunden eller barnen. Alla former av fysisk aktivitet är bättre än att sitta stilla men det behöver som sagt inte röra sig om ett regelrätt motionspass i ordets klassiska bemärkelse.

En annan viktig sak att komma ihåg är att lyssna på sin kropp. Man bör till exempel inte träna om man är trött eller förkyld, och gör det ont någonstans är det bättre att vila upp den kroppsdelen innan man tränar den igen. Målet är ju inte att få ett snabbt resultat utan att uppnå en bra allmänhälsa och det får ta den tid det tar. Kroppen är ju för livet, inte bara för sommarsemestern!